Ziemniaki w mundurkach, jajka w koszulkach i ryby w papilotach, czyli o przyjemności z uczenia i uczenia się języków obcych

Nie, nie jest to kolejny blog kulinarny, lifestyle’owy ani modowy. Nie zamierzamy pisać o tym, jak przygotowywać wegańskie steki, jak niebanalnie podać kolację, kiedy coach wpada z niezapowiedzianą wizytą, ani co jest albo nie jest must-have tej zimy. Po co go śledzić, zapytacie? W naszym pierwszym wpisie odpowiemy na to pytanie i wyjaśnimy, dlaczego uważamy, że wiemy, co mówimy, kiedy mowa o językach obcych.
Pewnego popołudnia przed pierwszymi zajęciami tego dnia w naszym pokoju lektorskim jak zwykle panował kontrolowany nieład: ktoś drukował materiały, ktoś wertował podręcznik, ktoś inny przeczesywał zaplecze w poszukiwaniu ładowarki, która pasowałaby do jego laptopa. Nad wszystkim unosił się zapach świeżo zaparzonej kawy i jeszcze ciepłych kserówek. Ze skupienia wyrwało nas pytanie, zadane ni stąd, ni zowąd przez jednego z naszych native speakerów, który namiętnie uczy się polskiego: „Ziemniaki w mundurkach a jajka w koszulkach, prawda?”
7 urlopowych typów kursantów
Wakacje już za chwilę. Przedstawiam wam 7 urlopowych typów kursantów: Miłośnik długich wędrówek górskich Dzielnie wędruje, zdając sobie sprawę, że aby osiągnąć cel i satysfakcję, trzeba się trochę zmęczyć i nie zawsze jest łatwo i [...]
Dlaczego tak lubię swoją pracę
UWAGA: To nie jest tekst sponsorowany :) Bo mogę grać w memory, domino, tabu i różne inne gry i jeszcze mi za to płacą. W godzinach pracy zupełnie legalnie oglądam filmy i słucham muzyki (oczywiście [...]
3 razy P – o motywacji słuchaczy dorosłych
Czasami kiedy przeglądam wypowiedzi kursantów o pracy lektorów spotykam się (na szczęście bardzo rzadko) z negatywną opinią, że "lektor nie motywuje do nauki". Zawsze zastanawiam się wtedy, co lektor może zrobić, żeby kursant poczuł się "zmotywowany". [...]
Prezentacja – co mówi o słuchaczu?
Żyjemy w czasach prezentacji, wizualizacji i autopromocji. Cenna umiejętność? Potrafić się ZAPREZENTOWAĆ w kilka minut, czasem nawet sekund. Ma być efektywnie i efektownie. Moi kursanci spisali się na medal. Kupuję każdego! ;) A może by [...]
Feminizacja języka niemieckiego, cz. I
Hast du eigentlich gewusst, dass… ...język niemiecki jest bardzo sfeminizowany? Z pewnością! Niemal od pierwszych zajęć uczymy się nazw zawodów. Cała trudność (łatwość) polega na dodaniu do męskiego określenia końcówki -in, np. der Lehrer und [...]
Przez żołądek do serca Szweda
Od wielu lat Szwedzi plasują się w pierwszej dziesiątce najszczęśliwszych narodów na świecie. Nie zaraz od razu na samej górze, walcząc o tytuł i miejsce na podium, ale, nawiązując do szwedzkiego lagom, czyli w sam [...]
Po co się tak męczyć, czyli o tym, dlaczego warto zanurzyć się w języku obcym i wyłączyć polski
Jako metodyk i lektor języka angielskiego znam to aż nazbyt dobrze: Ból, który przeżywają kursanci początkujący (ale nie tylko), kiedy trafiają na zajęcia prowadzone wyłącznie w języku obcym. Po pierwszej lekcji, a czasami po kilku, [...]
Antyporadnik: 7 rzeczy, które możesz zrobić, żeby NIE nauczyć się języka obcego
Po pierwsze: Jeśli już chodzisz na zajęcia, wybierz taki kurs, który będzie prowadzony głównie po polsku. Jeśli Twój lektor zachęca Cię do mówienia w języku obcym, zrób wszystko, żeby udowodnić mu, że nie potrafisz. Po drugie: Na [...]
Wielkanoc nie taka chrześcijańska, czyli o pochodzeniu słowa „Easter” i zwyczajach wielkanocnych w Wielkiej Brytanii
Pogańskie korzenie Wielkanocy Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wielu innych świąt, chrześcijaństwo "przejęło" Wielkanoc i nadało jej swój charakter. O ile jednak w przypadku Bożego Narodzenia przyjęła się nazwa Christmas (ze staroangielskiego Cristes mæsse), która zastąpiła [...]